zaterdag 29 maart 2014

Las je al een boek van Marijke Umans?

Marijke Umans   (6 mei komt ze naar ons!)

Marijke werd geboren in 1974 en groeide op in Mortsel. Als kind hield ze  van aandacht en zingen. Ze speelde en stal de show. Ze genoot van de muziekschool en speelde toneel. In de middelbare school volgde ze Vrije beeldende kunst, waar ze naar hartelust beelden op papier kon kladden.

Hoewel ze nooit van het schoolleven hield, werd ze eerst juf. Zo wordt ze gebeten door literatuur en sindsdien verslindt ze kinder- en jeugdboeken. Ze geeft er workshops over, werkt boekenprogramma’s uit en schrijft recensies.

Marijke verliet het onderwijs en kwam via cursussen theater, zang en dans (Jazz Studio, Roy Hart, Ultima Vez) op de toneelacademie te Maastricht terecht.

In 2003 richtte ze vzw Roodvonk op om haar artistieke virus te verspreiden. Ze speelde in verschillende theater- en televisieproducties en bacht haar eigen voorstelling Vonkels, waaruit haar eerste kinderboek Wiebelkont (2007) groeit. 

Ondertussen richtte Marijke Vroink op, een nieuwe spetterende muziekgroep voor kinderen, waarin ze de enthousiaste zangeres is. In maart 2007 verscheen hun eerste cd: Rode slierten, met of zonder prik! Momenteel reist Marijke rond met muziektheatervoorstellingen voor kinderen en jongeren.

In 2008 verscheen Taterwater, een vervolg op Wiebelkont
Marijke houdt van de onbevangenheid van kinderen, warmte, natuur, vrijheid en creatief bezig zijn! Ze houdt helemaal niet van norse, onverdraagzame mensen, autoriteit en afwassen. Ze woont in Antwerpen.

5 opmerkingen:

Marie uit 4C zei

ik heb nog geen boek van haar gelezen, maar ik zou dat graag willen
Groetjes Marie

ante uit 4a zei

ja


ik heb al een boek gelezen
ik heb er een van de klas
de juf leest ook uit een boek
en ik heb zelf een boek ervan gevonden in de bib


Lieselotte uit 4C zei

ik heb ook een boek gelezen van Marijke Umans.ik vind het KEI grappig

ante uit 4a zei

het was kei leuk met marijke umans

Lies 4A zei



Lies
ik heb kei veel zin om een boek
te lezen van Marijke Umans te lezen over bet en pietje en padtje

Groetjes Lies