dinsdag 24 maart 2015

Musicaklassen - dinsdag

Dinsdag, de tweede dag musica.  Fris en monter staat iedereen te popelen om de dag te beginnen.  Na een stevig ontbijt vliegen we er dan ook meteen in.  Vandaag moeten we alweer bewijzen dat we echt goede spionnen zijn.  We moeten in het bos op zoek naar aanwijzingen om het partituur van het lied “El grillo en buon cantore, het krekellied” bij elkaar te sprokkelen.  Als dit gelukt is kunnen we onze stem opwarmen en de tekst en de melodie van het lied verkennen.  Gerard is een meester in het bedenken van scenario’s die ons hoofd op hol brengen en het enthousiasme aanwakkeren.
Samen met juf Cindy bedenken we een nieuwe tekst op de melodie van “L’homme armé”.  Er ontstaan zo heel verschillende versies van het lied.  We experimenteren ook met ritmes, hoogtes en laagtes en zingen onze eigen naam.  Verrassend hoe zelfs onze voornaam een lied kan worden.
Pakjan heeft voor ons een heleboel orgels en synthesizers klaargezet.  Eerst mogen we eens uitproberen welke geluidjes we daarmee kunnen maken om daarna vanuit de chaos ritmische melodieën te creëren waarin duidelijk een intro, een gekozen ritme en een muzikale drone in verwerkt moeten zijn.                         
’t Staat vast, er zit heel wat talent in 4 VBS!
Gelukkig wordt er alweer een heerlijk middagmaal geserveerd en kunnen we met opgeladen batterijtjes opnieuw aan de slag.
We moeten natuurlijk ook onze fantasie en lenigheid onderhouden.  Daarom trekken we naar de theaterzaal en klimmen we het podium op.  Daar worden we standbeelden.  We halen onze inspiratie uit afbeeldingen uit de Sint-Romboutskathedraal of figuren uit de Alamire-handschriften.  We kopiëren daarna blindelings elkaars houding.  We kneden elkaar tot standbeeld, maken een bewegend schilderij en creëren een klankbeest.  Brr… die monsters wil je niet echt tegen komen!  

Gerard brengt ons in de wereld van de meerstemmigheid.  Een rock-and-roll-muis verstopt in een keerborstel, een hond vermomd als metalen blikje, de regenjas van een slang, …?!  Geen voorwerp is te vreemd om geluid mee te maken!  Ontdekken we blindelings de volgorde van de geluiden?  Scherp je gehoor.   Nu is het de beurt aan ons.  Kunnen we op de maat één geluid doorgeven?  En twee?  En drie?  En vier… niet gemakkelijk.  FOCUSSEN is het toverwoord.

Voor foto's kan je terecht op de website van de school. Klik hier.


8 opmerkingen:

Mama van Silke zei

Waren jullie niet bang in dat donkere bos? Brrrrrrr

mama van Tiebe en Jorne zei

Wauw,
dat ziet er allemaal zo super leuk uit!!
Ik zou ook nog eens graag in het vierde willen zitten!!

papa, mama en zus van Bente zei

Knappe foto's, leuke filmpjes ! Geweldig ! Nog veel plezier daar !

Unknown zei

Het lijkt daar superleuk! Nog veel plezier daar

Mama van Merel zei

Dat ziet er daar heel leuk uit! Nog veel musicaplezier! Wij kijken al uit naar de foto's en het filmpje van vandaag!

Conrad, broer van Storm zei

Ik vond het een heel mooi filmpje!

Groetjes, Conrad

mama en papa Warre zei

hallo allemaal!
nog véél plezier en doe de groeten aan Petrus als je hem gevonden hebt!

miauw (= groetjes Ollie)

Unknown zei

heel veel dank aan de juffen die er zo de tijd en energie in steken , dat we onze kindje zo kunnen volgen . het ziet er inderdaad geweldig uit . geniet er nog van allemaal !